Book nå og sikre din bolig for vårsemesteret 2025! *Gjelder kun Voll, 360 og Carl Berner
Priser fra 5 000,-

Frequently Asked Questions

CATEGORIES

Living at Campus Living

Hvem kan bo på Campus Living?

arrow_circle_down

Du er over 18 år og student enten ved skole, fagskole, høyskole eller universitet som er godkjent av Lånekassen. Minimum deltidstudent 15 studiepoeng pr. semester. Dersom du ikke har fylt 18 år, kan dine foreldre stå som ansvarlig i leiekontrakten.

Hva inneholder boligen?

arrow_circle_down

De fleste av våre leilighetstyper er møblerte med seng, skrivepult med stol og oppbevaringsskap. Våre kjøkken er utstyrt med hvitevarer og badene er flislagte med toalett, dusj, vask, speil og skap.

For mer informasjon om hva de ulike boligene inneholder, se våre annonser :

Bislett (Oslo): Trykk her.

Carl Berner (Oslo): Trykk her.

Gløshaugen (Trondheim):
Trykk her.

Voll (Trondheim): Trykk her.

Gjøvik: Trykk her.

Kan jeg bo med venner/partner?

arrow_circle_down

Hvis boligtypen tillater flere beboere, er det mulig å bo sammen med en partner/venner. Du kan spesifisere dette i søknadsskjemaet

For våre kollektiv gjelder følgende :

Dersom du foretrekker å bo med venner i et kollektiv, kan du spesifisere hvem du ønsker å dele bolig med i
søknadsskjemaet. Vi vil etterstrebe å imøtekomme dine ønsker, så fremt det er ledige boenheter i kollektivet.

Kan jeg leie parkerinsgplass?

arrow_circle_down

Det er mulighet for parkering ved alle Campus Living sine eiendommer. Nedenfor ser du hva som gjelder for de ulike eiendommene:

Bislett (Oslo): Det er mulighet for leie av biloppstillingsplass i garasjeanlegg. Kontakt Onepark for nærmere informasjon om pris og vilkår. Mer informasjon om parkeringsanlegget finner du her. For øvrig gjelder gateparkering iht. områdets bestemmelser.

Carl Berner (Oslo): Det er mulighet for biloppstilling på gateparkering iht. områdets bestemmelser.

Gløshaugen (Trondheim): Vi tilbyr leie av parkeringsplass. Ta kontakt med oss for mer informasjon om priser og tilgjengelighet.

Voll (Trondheim): Vi tilbyr leie av parkeringsplass. Ta kontakt med oss for mer informasjon om priser og tilgjengelighet.

Gjøvik: Vi vil kunne tilby leie av parkeringsplasser i løpet av 2025. For øvrig gjelder gateparkering iht. områdets bestemmelser.

Sykkelparkering

arrow_circle_down

Campus Living tilbyr sykkelparkering på alle sine eiendommer. Du vil få nærmere informasjon ved innflyttning om hvor disse befinner seg.

Kan jeg ha dyr?

arrow_circle_down

Det er ikke tilatt med dyrehold. Unntaket er dersom det er gode grunner for dyrehold og det ikke er sjenerende for utleier eller andre beboere av eiendommen.

Er boligen møblert?

arrow_circle_down

De fleste av våre enheter er møblert med eget bad, med unntak av noen få. Se våre annonser for ytterligere informasjon.

Bislett (Oslo):
Trykk her.

Carl Berner (Oslo):
Trykk her.

Gløshaugen (Trondheim):
Trykk her.

Voll (Trondheim): Trykk her.

Gjøvik: Trykk her.

Renhold

arrow_circle_down

Rengjøringsfirma vasker fellesarealer ukentlig (gjelder ikke fellesarealer innad kollektiver/hybler). Alle beboere er nødt til å rydde etter seg selv.

Brannsikkerhet

arrow_circle_down

Våre eiendommer har brannalarm med direktekobling til brannvesenet og vekterselskap. Vi er opptatt av at alle som bor hos oss gjør seg kjent med branninstrukser og rømningsveier. Branninnstruks finner du i leiekontrakten din under punkt 10.

Kan jeg motta post og pakker? / Hva er min postadresse? / Hvor finner jeg postkassenmin?

arrow_circle_down

Nedenfor ser du hva som gjelder for de ulike eiendommene :

Bislett (Oslo) : Ditt navn, Leilighetsnummer, Falbes gate 5B, 0170 Oslo.

Carl Berner (Oslo) : Ditt navn, Leilighetsnummer, Sinsenveien 4, 0572 Oslo.

Gløshaugen (Trondheim) : Ditt navn, Kollektivnummer, Klæbuveien 22, 7030 Trondheim

Voll (Trondheim) : Ditt navn, Leilighetsnummer/kollektivnummer, Vegamot 1, 7049 Trondheim

Gjøvik : Ditt navn, Leilighetsnummer, Marcus Thranes, 2821 Gjøvik

Sikkerhet

arrow_circle_down

Alle våre eiendommer har kameraovervåking i inngangspartier. Utenfor arbeidstiden (08:30-15:30) til utleieansvarlig og vaktmester har vi en avtale med vektertjeneste slik at du alltid har en kontaktperson hele døgnet. Våre vektere utfører inspeksjoner til varierende tider for å redusere uønsket ferdsel og adferd samt sørge for at våre husordensregler opprettholdes. Ved å ringe + 47 24 20 07 00 utenfor kontorets åpningstid vil du bli satt over til en av våre vektere.

Husordensregler

arrow_circle_down

Alle leietakere plikter å overholde gitte husordensregler - se din signerte leiekontrakt med oss, under punkt 10. Utleier kan ved behov endre disse husordensreglene. Eventuell endring av husordensreglene trer i kraft umiddelbart, og vil bli varslet til leietakere via epost, sms og/eller nettside.

Er det tillat å male/henge opp ting på vegger?

arrow_circle_down

Dette er kun tillatt etter skriftlig avtale med utleier. Dette vil si at det ikke er tillatt å borre hull og montere opp skruer, hyller, flatskjermer m.m. uten samtykke. Om du har fått samtykke til å henge opp, skal dette bli i leiligheten når du flytter ut.

AirWallet / Vaskeri

arrow_circle_down

Alle våre eiendommer er utstyrt med felles vaskeri mot avgift

Bislett (Oslo): Du behøver bare en app for å vaske klær hos oss. Du trenger ikke å ta med deg vaskemiddel eller tenke på hvor mye såpe du skal ha i. Det fikser maskinen helt selv. Så enkelt! Ved feil eller spørsmål kan du kontakte contact@airwallet.net. For mer informasjon om AirWallet, se her.

Carl Berner (Oslo): Du behøver bare en app for å vaske klær hos oss. Du trenger ikke å ta med deg vaskemiddel eller tenke på hvor mye såpe du skal ha i. Det fikser maskinen helt selv. Så enkelt! Ved feil eller spørsmål kan du kontakte contact@airwallet.net. For mer informasjon om AirWallet, se her.

Gløshaugen (Trondheim) : Du behøver bare en app for å vaske klær hos oss. Du trenger ikke å ta med deg vaskemiddel eller tenke på hvor mye såpe du skal ha i. Det fikser maskinen helt selv. Så enkelt! Ved feil eller spørsmål kan du kontakte contact@airwallet.net. For mer informasjon om AirWallet, se her.

Voll (Trondheim) : Du behøver bare en app for å vaske klær hos oss. Du trenger ikke å ta med deg vaskemiddel eller tenke på hvor mye såpe du skal ha i. Det fikser maskinen helt selv. Så enkelt! Ved feil eller spørsmål kan du kontakte contact@airwallet.net. For mer informasjon om AirWallet, se her.

Gjøvik : Du får utdelt et kort hos oss for å vaske klær. Du trenger ikke å ta med deg vaskemiddel eller tenke på hvor mye såpe du skal ha i. Det fikser maskinen helt selv. Så enkelt!

Er det tilgang til internett?

arrow_circle_down

Det er tilgang til internett i alle eiendommene. Dette er inkludert i husleien du betaler. Innloggingsdetaljer oppgis i innflyttingsdokument.

Vaktmester

arrow_circle_down

Alle våre eiendommer har vaktmester/dirftsteknikere som vedlikeholder eiendommen ukentlig.

Kan jeg bli boende etter utløpt leieperiode?

arrow_circle_down

Eksisterende leietakere som ønsker å fortsette å bo i Campus Living for en ny leieperiode, må søke om ny kontrakt slik som andre. Utleier vil tilstrebe å la leietakere som tildeles ny kontrakt bli boende i samme bolig, dersom dette er ønskelig.

Vi anbefaler at du er raskt ute med å søke så snart vi åpner for dette (vanligvis i februar/mars). Følg med på våre nettsider eller på Instagram.

Kan jeg fremleie boligen?

arrow_circle_down

Du må søke om å fremleie boligen og det må godkjennes av Campus Living.

Innlåsning (hva gjør jeg hvis jeg har mistet nøkler / ikke kommer meg inn ?)

arrow_circle_down

Hvis du har mistet nøkler / trenger hjelp med innlåsning, kontakt oss på: +47 24 20 07 00

Lufting og ventilasjon

arrow_circle_down

Godt inneklima er viktig både for deg og boligen. Boligbygg Oslo KF gir deg gode råd om hva du kan gjøre for å skape godt inneklima. Se video produsert av BoligbyggOsloKF.

Søppel og avfall

arrow_circle_down

Bislett (Oslo): Du finner avfallscontainere i kjelleren i bygget.
Carl Berner (Oslo): Du finner avfallscontainere i bakgården til bygget.
Gløshaugen
(Trondheim): Du finner avfallscontainere i kjelleren i bygget.
Voll (Trondheim): Du finner avfallscontainere utenfor byggene.
Gjøvik: Du finner avfallscontainere ved hovedinngangen.

Ved annet avfall (papp, glass, plast etc.), se oversikt over avfallsplasser nedenfor:

Oslo: Trykk her.

Trondheim: Trykk her.

Gjøvik: Trykk her.

Vaskeri

arrow_circle_down

Gjøvik: På felles vaskeriet finner du både vaskemaskiner og tørketromler. Vaskemaskiner er selvdoserende, og det skal ikke benyttes eget vaskemiddel eller tøymykner. Bruk av eget vaskemiddel eller tøymykner vil kunne skademaskiner og forårsake lekkasje. Både vaskemiddel og tøymykner er parfymefritt for å skånebrukere med allergi. Du får utdelt et vaskekort ved innflytting og brukernavn / passord til Miele sin hjemmeside. Husk å velg "Norge".

Gløshaugen / Voll / Bislett /Carl Berner: På fellesvaskeriet finner du både vaskemaskiner og tørketromler. Vaskemaskinene er selvdoserende, og det er skal ikke benyttes egetvaskemiddel eller tøymykner. Bruk av eget vaskemiddel eller tøymykner vil kunne skade maskinen og forårsake lekkasje. Både vaskemiddel og tøymykner er parfymefritt for å skåne brukere med allergi. Vårt vaskeri fra Electrolux/Miele haregen App som heter AirWallet hvor man kan booke maskiner og få fullstendig oversiktover vaskeriet. Dere kan se hvor mange maskiner som er i bruk til enhver tid og fylle på vaskerikonto med elektronisk innbetaling. Brukerveileding AirWallet finner du her.

Brukerveiledning til låsesystem (og porttelefon)

arrow_circle_down

Gjøvik / Bislett: Alle som bor hos oss må bruke "Mobile Access" gjennom Livvi appen, for å komme inn og ut av bygningen. Hver eneste unike digitale nøkkel er utstedt av utleier. Med Livvi appen får du tilgang til din leilighet, fellesarealer og fellesdører. Appen er designet for å være enkel å sette opp og bruke. Når dette er satt opp, vil Livvi la deg bruke din mobilenhet som en nøkkel på eiendommen. Livvi sin hurtig startguide hjelper deg gjennom installasjonsprosessen og kan leses her.

Carl Berner:  For å få tilgang til bygningen må du bruke JustIN Mobile-appen. Med denne appen kan du låse opp både leiligheten din, fellesområder, postkasser og hoveddører. Før du kan motta nøklene og flytte inn, må depositum eller garanti være betalt. Hver digitale nøkkel er unik og blir utstedt av utleier.
Gløshaugen
: Man får utdelt en nøkkelbrikke ved innflytting samt brukerveileding.
Voll: Man får utdelt nøkkel ved innflytting.

Har du problemer med "Mobile accssess" gjennom Livvi appen ?

arrow_circle_down

Se "Livvi" sin hurtig startguide her.

Vi anbefaler at du prøver følgende:
1. Kontroller dine bluetooth innstillinger (påskrudd).

2. Sjekk og oppdater til nyeste IOS/ Android-versjon.

3. Logg ut av Livvi appen.

4. Avslutt Livvi appen / reinstallere Livvi appen-> Logg inn på nytt.

Leietakers plikter under leieperioden

arrow_circle_down

Daglig renhold: Leietaker er ansvarlig for å holde boligen ren og i god stand gjennom daglig renhold.

Mindre reparasjoner: Leietaker må ta seg av mindre reparasjoner som bytte avlyspærer, sikringer, og rens av sluk minst 2 ganger i måneden.

Skader forårsaket av leietaker: Eventuelle skader som leietaker eller gjester påfører boligen, skal utbedres/dekkes av leietaker. Dette kan inkludere skader på vegger, gulv, eller inventar.

Forebygging av skader: Leietaker skal utføre enkle tiltak for å forhindre skader, som å sørge for tilstrekkelig ventilasjon for å unngå mugg, eller å tette lekkasjer raskt.

Varsling av utleier: Leietaker må varsle utleier om større vedlikeholdsbehoveller skader som leietaker ikke selv kan reparere.

Renhold av fellesarealer: Dersom du bort i et kollektiv, har leietaker et ansvar for å bidra til renhold av fellesarealer

Inneklima og avfall: Alle leietakere må bidra til godt inneklima og ikke la søppeleller annet avfall ligge. Dette skal kastes på anvist sted der du bor.

Sosialt ansvar: Alle beboere oppfordres til å være oppmerksomme på hverandres trivsel og melde ifra dersom de ser noen ikke har det bra.

Husleieloven: Vær oppmerksom på at husleielovens bestemmelser også gjelder. Dette fremhever kun noen sentrale hovedpunkter.

Booking  / Pricing

Hva koster det å bo hos Campus Living?

arrow_circle_down

Pris og informasjon om leilighetstypene finner du nedenfor.

Bislett (Oslo): Trykk her.

Carl Berner (Oslo)
: Trykk her.

Gløshaugen (Trondheim):
Trykk her.

Voll (Trondheim): Trykk her.

Gjøvik: Trykk her.

Hva omfatter husleie og felleskostnader?

arrow_circle_down

Den ordinære husleien inkluderer internett, avløpavgifter, varmtvann, vaktmestertjenester og ukentlig renhold av fellesadkomst- og oppholdsarealer.

I tillegg til den ordinære husleien betales det a-konto for strøm per måned. Strøm avregnes 1 gang pr år etter 2 studiesemester basert på faktisk forbruk. Leietaker tegner egen innboforsikring og betaler avgift til felles vaskeri.

Prisene som er oppgitt på nettside gjelder for perioden fra 01. August inneværende år frem til 31. Juli. året etter. Deretter vil det bli nye leiepriser for å ta hensyn til generell prisvekst og markedet.

Når kan jeg søke?

arrow_circle_down

Du kan søke hele året. Dersom vi ikke har en tilgjengelig leilighet for deg, kan du bli satt på venteliste.

Hva er leieperioden?

arrow_circle_down

Normalt inngår vi leiekontrakter for ett år av gangen - semesterkontrakter gjelder kun for Campus Living Voll. Leiestart og innflyttingsdato er 01. August hvor leieforholdet løper til 31. juli påfølgende år. Merk at ny kontrakt ikke er garantert, og må søkes om. Leieforholdet kan i leietiden ikke sies opp av leietaker, men det er lov med fremleie forutsatt godkjenning fra Campus Living.

Hvordan betales depositum ? / Hvordan fungerer depositumsordningen ? / Når må depositum betales?

arrow_circle_down

Leietaker kan velge mellom depositum eller leiegaranti fra Tryg forsikring. Utleier oppretter dette i forbindelse med kontraktsignering via www.hybel.no. Depositum betales 10 dager før kontraktstart.

Beløpet vil variere utfra leilighetstype og valg av sikkerhet. Eksakt beløp finner du i annonseteksten på leilighetstypen du ønsker.

Når faktureres husleien?

arrow_circle_down

Husleien betales senest den 15. i hver måned. Husleiefaktura blir sendt til deg ca. 14 dager før forfall hver måned med forfallsdato den 15. hver måned.

Hvordan betales husleien?

arrow_circle_down

Faktura for husleie sendes via www.hybel.no. Du kan selv opprette avtalegiro. Hvis du ikke har norsk bankkonto, anbefaler vi å bruke www.wise.com.

Kan jeg velge eksakt bolig?

arrow_circle_down

Hos oss søker du på boligtype i stedet for én bestemt bolig. Du får vite eksakt hvilken bolig du skal bo i ved innflytting. Merk at tildelt bolig kan endres av utleier før overtakelse hvor du blir varslet i forkant. Boligtypene kan seg imellom variere litt i størrelse og planløsning. Ønsker du å bo med en venn eller kjæreste er det viktig at du inkluderer deres navn og e-post adresse i søknanden.

Moving In - and out

Sjekkliste - rengjøring

arrow_circle_down

Sjekkliste for rengjøring Hybel: Trykk her.

Sjekkliste for rengjøring Kollektiv: Trykk her.

Sjekkliste for rengjøring Hybel (engelsk): Trykk her.

Sjekkliste for rengjøring Kollektiv (engelsk): Trykk her.

Når blir depositumet tilbakbetalt?

arrow_circle_down

Depositumet blir tilbakebetalt til deg ved endt leieforhold forutsatt at alle dine fakturaer er betalt, og boligen er tilbakelevert uten skader eller mangler. Det kan ta inntil 4 uker etter utflytting før pengene er tilbake på din konto. Normalt tar dette cirka 2 uker.

Hva er forventet av deg ved tilbakelevering av boligen?

arrow_circle_down

Flytting og utvask er tidskrevende. Hvor omfattende det blir, er avhengig av hvor godt det er rengjort i det daglige. Det stilles krav til fullstendig og grundig flyttevask av boligen før tilbakelevering. Alt av flekker og skitt skal fjernes, og du må vaske steder du normalt ikke vasker under vanlig rengjøring. Bad og kjøkken må spesielt vaskes nøye. Husk herunder å vaske inni skap, rense sluk og rengjøre filter i ventilator. Alle skader og mangler skal meldes til utleier fortløpende, og i god tid før tilbakelevering, slik at utbedring kan skje i den ansvarlige leietakers leieperiode. Eventuell mangelfull/forsinket melding kan påføre utleier husleietap som leietaker eventuelt vil være ansvarlig for.

Jeg ønsker å tilbakelevere leiligheten og nøkler, hva gjør jeg?

arrow_circle_down

90 dager før kontrakten din utløper vil du få tilsendt en digital utflyttingsprotokoll. Her velger man dato for overlevering, når boligen er ferdig rengjort og utflyttet. Som leietaker må du dokumentere tilstanden til boligen i protokollen med bilder og beskrivelse, før du reiser. Campus Living vil deretter ta en inspeksjon av boligen og bedømme om den er godkjent/ikke godkjent. Når det gjelder overlevering av nøkler avhenger dette av hvilke Campus du bor på. Dette vil du få beskjed om i god tid før utflytting.

Maintenance

Hva gjør jeg hvis komfyren/induksjonstoppen slutter å fungere?

arrow_circle_down

Ved problemer med komfyr/stekeovn/platetoppen må du:

1. Kontrollere aktuell(e) sikring(er) i sikringsskapet.
2. Feilsøke komfyr/ platetoppen etter manual/bruksanvisning (denne finner du ofte på nett ved å søke opp "manual-merke-modell").

3. Kontrollere og feilsøke tilhørende komfyrvakt (feilsøke og omstarte komfyrvakt, se veiledning her)


TIPS 1: Dette gjør du når komfyrvakten piper - Se videoprodusert av Boligbygg Oslo KF.  

TIPS 2: Alternativt sjekk ut komfyrvakt.no sin FAQ her.

Bytte batteri på komfyrvakt-sensor
Noen typer komfyrvakter har en sensor som går på batteri. I denne videoen viser Boligbygg Oslo KF hvordan du bytter batteri i sensoren.



Dersom hvitevaren ikke lar seg fikse, ta bilde av produkt og/eller serienummer og send inn til ansvarlig forvalter.

Hva gjør jeg hvis jeg har problemer med oppvaskmaskin / kjøleskap-/fryser?

arrow_circle_down

Oppvaskmaskin:

  1. Sjekk sikringsskap.
  2. Kontroller at maskinen får vann ved å skru på tappen som sitter på kjøkkenkranen eller i skapet under kjøkkenvasken.
  3. Sjekk at stikkontakt er tilkoblet.
  4. Sjekk at sluket i maskinen er godt renset.
  5. Feilsøke etter manual/ bruksanvisning (denne finner du ofte ved å søke opp "manual-merkemodell).

Avrim kjøleskap / fryser:

  1. Tøm fryseren og sett maten kaldt.
  2. Slå av eller trekk ut kontakten og la døren stå åpen.
  3. Sett en langpanne på gulvet foran fryseren og legg noen håndklær rundt for å samle opp vann. Tøm og tørk jevnlig.
  4. Vent på at romtemperaturen smelter bort is og rim.
  5. Vær varsom om du bruker skrape.

Dersom hvitevaren ikke lar seg fikse, ta bilde av produkt og/eller serienummer og send inn tilansvarlig forvalter.

Hva gjør jeg hvis det ikke kommer vann fra kranen eller vannstopperen piper?

arrow_circle_down

Lokaliser og gjør deg kjent med lekkasjestopper. Flere av våre leiligheter er utstyrt med Høiax AquaSafe/Waterguard lekkasjestopper. Denne registrerer lekkasje fra sensortapen og aktiverer magnet ventilen som stenger vannet. Den vil også kutte strømtilførselen til strømstikket på lekkasjestopperen. Beste du kan gjøre ved feil på denne er å Google brukermanualen på nettet.

AquaSafe vannstopper - Tørk sensortape med tørr klut. Trykk deretter på RESET-knappen for å stoppe alarmen.

Waterguard vannstopper - Lokalisere og fjern årsaken til lekkasjen/vannsølet og tørk godt av våte sensorer (Sensor tape eller trådløse sensorer). Når vannsølet er tørket opp kan du åpne vanntilførselen ved å holde Linkbox-knappen inne i 3 sekunder.

Vannstopperen piper - Sørg for at det ikke er vått inne i skapet eller på undersiden av list. Dersom det ikke er vått:

1. Tørk sensortape med tørr klut.
2. Trykk deretter på RESET-knappen for å stoppe alarmen.

Ved vannlekkasje: Ring: 24 20 07 00

Hva gjør jeg hvis Waterguarden piper?

arrow_circle_down

Sørg for at det ikke er vått inne i skapet eller på undersiden av list. Dersom det ikke er vått :

1. Tørk sensortape med tørr klut.
2. Trykk deretter på RESET-knappen for å stoppe alarmen.

Ved vannlekkasje: Ring 24 20 07 00

Hva gjør jeg hvis strømmen går?

arrow_circle_down

Har strømmen gått, bør du se om naboene dine også er uten strøm. Er det bare du som er uten strøm, ligger feilen mest sannsynlig hos deg. Undersøk om sikringer har gått eller om jordfeilbryteren har blitt løst ut. Mulige årsaker til at sikringer løser ut er at du overbelaster anlegget ved å bruke mye elektriskutstyr samtidig. Det kan også være en feil i et av de elektriske apparatene eller i selve anlegget.

I blant er det planlagt utkobling fordi det skal utføres vedlikehold på strømnettet, men oftest henger det sammen med uvær, kraftig vind, lyn og torden.

Hva gjør jeg hvis sluket i dusjen er tett?

arrow_circle_down

For å forhindre tette sluk, vannskader og vond lukt på badet bør man rense sluket to ganger i året. Dette kan du som leietaker gjøre helt selv. Å rense sluket innebærer mer enn å kun helle avløpsrens ned gulvristen og håpe på det beste. For å rense sluket må du først ta opp gulvristen, slik at du får tilgang til grumset du skal fjerne. Rens sluket på seks enkle steg - Se video produsert av Boligbygg Oslo KF - Slik renser du sluket på badet.

1.    Ta bort risten.
2.    Neste steg avhenger av hva slags type sluk du har. Har du et moderne bad med moderne sluk er det en «kopp» du enkelt skal kunne dra opp fra sluket. Har du et eldre bad har du ikke dette.
3.    Fjern hår restene og alt synlig grums du ser og når i sluket og på «koppen».
4.    Bruk gjerne en gammel oppvaskkost til å skrubbe på det som har begynt å forsteine.
5.    Skyll godt, la gjerne vannet renne litt så du ser at alt er greit.
6.    Sett på plass «koppen» og risten.

Hva gjør jeg  hvis vasken er tett?

arrow_circle_down

For å forhindre tett vask/vannlås, vannskader og vond lukt bør man rense vannlåsen to ganger i året. Dette kan du som leietaker gjøre helt selv. Å rense vannlåsen innebærer mer enn å kun helle avløpsrens ned i vannlåsen og håpe på det beste. Rens vannlåsen på fire enkle steg - Se video produsert av Boligbygg Oslo KF - Slik renser du vannlåsen under vasken.
 
1. Sett en bøtte under vannlåsen for å fange opp eventuelt vannsøl.
2. Skru opp vannlåsen. Det er den delen som ser ut som en kopp i bunnen av rørsystemet.
3. Tøm vannlåsen. Rengjør koppen og skyll gjerne gjennom litt. Pass på at bøtta under fanger opp vannet.
4. Sett sammen vannlåsen. Sjekk at pakningen(gummiringen) er tett. Erstatt den med en ny om ikke. Det får du kjøpt hos fagforhandler.

Rengjøring

arrow_circle_down

Det er viktig å foreta regelmessig rengjøring av boligen, spesielt kjøkken og baderom.

Avtrekksvifte: Bruker du kjøkkenviften regelmessig, bør den rengjøres ofte. Filteret i avtrekksvifta bør rengjøres minst hvert kvartal, aller helst én gang i måneden. Se video produsert av Boligbygg Oslo KF - Slik renser du filter i kjøkkenviften. Jevnlig renhold av filtrene i kjøkkenviften og å alltid være til stede når man bruker kokeplaten, forhindrer brann.
Stekeovn: SE: 4 TIPS TIL RENGJØRING AV STEKEOVN.
Kjøkken: SE: DEN STORE VASKEGUIDEN: SLIK RENGJØR DU KJØKKENET.
Kullfilter: I denne videoen ser du hvordan du skifter ut kull filteret i kjøkkenventilatoren. Dette bør gjøres hver 6-24 måned, avhengig av hvor mye mat du lager. Se video produsert av Boligbygg Oslo KF - Slik skifter du kullfilter i kjøkkenventilatoren.

Hva gjør jeg hvis kranen min er løs?

arrow_circle_down

Synlig røropplegg under vask på bad og kjøkken skal strammes opp for hånd, minst en gang i året. Enkelte kraner som drypper kan du forsøke å stramme opp selv, det samme gjelder dusjhodet på badet.

Hva gjør jeg hvis døren /vinduet knirker eller låsen ikke fungerer?

arrow_circle_down

Hengsler, låsemekanismer og håndtak på dører og vinduer trenger smøring eller stramming med jevne mellomrom. Boligbygg Oslo KF viser deg hvordan du gjør det!

Se video produsert av Boligbygg Oslo KF - her.

Hva gjør jeg hvis jeg opplever problemer med internett?

arrow_circle_down

Bislett/Carl Berner:  Når en beboer klager til oss må vi ta dette videre med vår leverandør. Det er nemlig ikke alltid internettet som er feilen. Du som beboer må derfor besvare spørsmålene under, som vi kan sende videre til vår leverandør– ellers har vi nærmest ingenting å forholde oss til.

1. Which apartment are you in?
2. Define and describe problem –“unstable” is not necessarily telling us anything useful.
3. Are there constantly poor networksignals or only for periods?
4. If this is an occasional problem, please specify time of occurance.
5. Is it in the whole apartment and surroundings, or only some room/part of room?
6. What type of device are you trying to connect with? (PC, Mobile, Ipad).
7. With which method are you trying to connect.
8. Please send us your MAC address for us to investigate properly.

Gløshaugen: Ved problemer, kontakt vår leverandør: Tele-Com Midt-Norge.
Telefon: 740 44 509
E-post: tcmn@tele-com.no

Voll: Prøv å reset ruter, hvis det fortsatt er problemer, kontakt Telia kundeservice.

Gjøvik: Når en beboer klager til oss må vi ta dette videre med vår leverandør. Det er nemlig ikke alltid internettet som er feilen. Du som beboer må derfor besvare spørsmålene under, som vi kan sende videre til vår leverandør– ellers har vi nærmest ingenting å forholde oss til.

1. Which apartment are you in?
2. Define and describe problem –“unstable” is not necessarily telling us anything useful.
3. Are there constantly poor networksignals or only for periods?
4. If this is an occasional problem, please specify time of occurance.
5. Is it in the whole apartment and surroundings, or only some room/part of room?
6. What type of device are you trying to connect with? (PC, Mobile, Ipad).
7. With which method are you trying to connect.
8. Please send us your MAC address for us to investigate properly.

Hva skal jeg som leietaker vedlikeholde?

arrow_circle_down

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler, brannslokkingsutstyr m.m.

Det du har plikt til å vedlikeholde, må du også betale for. Det vil si at hvis du har ansvaret for at veggene skal males, må du både betale kostnadene for at jobben blir gjort og utgiftene til maling.

Hva gjør jeg hvis toalettet er tett?

arrow_circle_down

Er uhellet først ute er det mye du kan gjøre selv, slik at du slipper en kostbar utrykning fra en rørlegger.

1. Dersom toalettet ikke er fullstendig tett, men du kan se at vannet trekker seg sakte tilbake, kan du prøve å trekke ned flere ganger. Du må naturligvis vente til vannet har trukket seg tilbake for hver gang. Du vil ikke at vannet skal renne over kanten.

2. Fungerer ikke dette kan du fylle en stor bøtte med vann og helle fra stor høyde. Da skaper du et skikkelig trykk som kan hjelpe til å få åpnet opp. Ofte trengs det flere forsøk.

3. Dersom det er helt tett må man benytte klosettpumpe med sugekop. Klosettpumpa med sugekopp er et nyttig hjelpemiddel og noe man bør ha i alle hjem. Trykk sugekoppen ned i do og trykk den frem og tilbake mange ganger. Husk at det må være godt med vann i toalettet for å skape riktig trykk, for at du skal få proppen gjennom vannlåsen.

4. Noen ganger kan det også være nødvendig å trekke ut det som sperrer dersom du ikke oppnår resultater på de første forsøkene. Få på deg lange hansker, fjern det du kan og gjenta eventuelt steg 1, 2 eller 3 ettersom hvor du er i prosessen.

5. Hjelper ikke de fire første stegene kan du måtte trenge avløpsåpner. Plumbo er mest kjent og fagfolk anbefaler at du bruker produkter du får kjøpt hos for eksempel en fargehandel, og at du bruker dem i henhold til bruksanvisning. Vær forsitkig når du benytter slike produkter. Er du fortsatt ikke kvitt problemet, ring en rørlegger.

Feil og mangler

arrow_circle_down

Alle leietakere av Campus Living kan melde inn skader/feil og mangler.

Dette kan gjøres via hybel sin vedlikeholdsmodul på www.hybel.no.

Can't find what you're looking for?

Håper vi klarte å svare på spørsmålene dine, hvis ikke, vennligst ta kontakt med oss!